Wanita-wanita dari Suri Rumah Sebenar New York mengambil satu pusingan terakhir di atas sofa malam tadi untuk mengulangi musim yang panjang dan huru-hara. Walaupun perjumpaan itu bermula dengan sukar, ia berakhir dengan pelukan dan kasih sayang. Cuma persoalannya, adakah ia akan bertahan sehingga tahun hadapan?

Wanita-wanita itu memulakan malam itu dengan meneruskan perbincangan mereka milik Luann ketenangan. Dia jatuh dari gerabak semasa cuti Paskah dengan mempunyai dua mimosa. Itu membawa kepada pelanggaran percubaannya apabila dia gagal alat pernafasan yang diarahkan mahkamah. Dia marah pada dirinya sendiri kerana dia mempunyai lapan bulan ketenangan di bawah tali pinggangnya sebelum 'tergelincir', tetapi dia melaporkan bahawa dia kini 28 hari sedar.

Selepas reunion dirakam, Luann balik di hadapan hakim dan diberi 'sekatan lanjut' dalam percubaannya. Apabila ditanya sama ada dia akan kekal sedar selepas dia berada di luar mahkamah, Luann berkata bahawa dia sudah sedar 'sekarang', dan dia mengambilnya 'satu hari demi satu.'

Barbara juga akhirnya menyertai wanita malam tadi. Dia menikmati pengalamannya sebagai suri rumah baru di blok itu. Dia segera ditanya tentang dirinya komen tentang kebolehan nyanyian Luann —atau kekurangannya—semasa tindakan kabaretnya. Luann berkata dia merasakan bahawa Barbara 'berusaha semula' dengan ceramah sampahnya. Dia berkata ia mengingatkan komen Barbara kepada Carole beberapa musim lalu mengenai perkahwinan Luann dengan Tom. Luann menambah bahawa dia baru-baru ini telah dilakonkan dalam produksi Broadway 'Chicago,' dan dia berkata Barbara boleh 'mendorongnya ke atasnya.'

Barbara berkata bahawa dia tidak bermaksud apa-apa kemudaratan dengan komennya dan Luann sepatutnya mempunyai 'kesedaran diri', kerana dia adalah 'penghibur yang hebat,' tetapi bukan penyanyi berbakat. Dia juga menambah semua cara dia menjadi kawan yang menyokong Luann pada masa lalu. Ini termasuk meletakkan nama baiknya sendiri dengan memberi jaminan untuk Luann dengan peguam dan pembiaya dan membantu campur tangan beliau. Selain itu, mungkin yang paling penting, Barbara menghadiri rancangan Luann LAPAN kali! Itulah yang saya panggil kawan sejati!



Yang menghairankan, wanita lain bersetuju bahawa Barbara berhak mendapat 'pas dewan' dalam keadaan itu. Mereka berkata dia harus dimaafkan kerana penilaiannya yang kurang baik terhadap kebolehan nyanyian Luann. Ini meletakkan Luann di tempat kejadian. Tidak lama kemudian, dia terpaksa bersetuju juga. Kedua-dua rakan itu berpelukan secara dramatik, Luann mempertaruhkan pakaiannya dengan semburan penyamakan diri Barbara yang ada di mana-mana dan tebal.

Selepas montaj wanita yang mengadu tentang keangkuhan Luann dan kerap menyebut tentang aksi kabaretnya di rancangan itu, Luann ditanya sama ada dia benar-benar menganggap wanita itu cemburu terhadapnya—suatu dakwaan yang dia buat berkali-kali sepanjang musim. Jawapannya ringkas, 'apa lagi yang boleh?' Oh, Countess!

Wanita itu meyakinkannya bahawa mereka pastinya tidak cemburu. Mereka hanya bosan dengan sikapnya yang mementingkan diri sendiri terhadap semua orang—dan ya, dia selalu menyebut tindakan kabaretnya. Sebagai bukti sikap ini, mereka bertanya kepada Luann sama ada dia tahu di mana milik Sonja anak perempuan akan menghadiri kolej pada musim luruh. Luann melukis kosong sepenuhnya, dan jelas dia tidak bertanya. Ngomong-ngomong, anak perempuan Sonja akan menghadiri Penn—suatu fakta yang akan menyebabkan mana-mana ibu berasa bangga, dan pastinya Sonja akan menyebutnya kepada Luann. Lagipun, wanita lain tahu.

Percakapan segera beralih kepada Bethenny's kehancuran di Miami . Bethenny meminta maaf kerana terlalu dramatik dan menyebabkan adegan yang begitu besar. Dia juga meyakinkan Luann bahawa semua itu bukan tentang dirinya. Lagipun, dia mempunyai banyak perkara di atas pinggannya pada masa itu, tidak kurang daripada itu adalah kesedihan yang dia rasai atas kematian Dennis. Dia sudah terlewat untuk satu letupan.

Sonja menimpali untuk mengatakan bahawa Luann ialah 'gadis besar' dan perlu 'dipukul'. Saya rasa kita semua boleh bersetuju dengan itu. Ramona sudah tentu. Dia memberitahu Luann bahawa selepas semua yang Bethenny lakukan untuknya, dia sepatutnya 'menciumnya'. Ini mendorong Bethenny untuk berjalan terus dan menghidangkan tush kecil kurusnya di atas pinggan perak. Walau bagaimanapun, semuanya adalah menyeronokkan, dan ketika Luann berpura-pura menciumnya di belakang, Andy mengisytiharkannya sebagai yang pertama dalam sejarah perjumpaan Suri Rumah.

Wanita itu mengakhiri pertemuan semula mereka dengan menyatakan penyesalan terbesar mereka pada musim ini. Sonja berkata dia menyesal memberi 'Raj'—pelayan yang tanpa segan silu menggodanya semasa perjalanan ke Miami—'nasihat' dan cuba menjadikannya 'boleh Google'. Untuk rekod, nama lelaki muda itu ialah Tej, dan dia memberitahunya beberapa kali. Sonja lebih suka Raj, walaupun, dan dia berpegang padanya.

Ramona berkata penyesalan terbesarnya ialah dia komen kejam tentang ketagihan Dennis . Dorinda berkata penyesalan terbesarnya bukan sekadar muncul Bakar kerang Barbara dan memaksa Luann bercakap dengannya supaya mereka boleh berbaik-baik lebih awal. Tinsley berkata dia menyesal menangis mabuk hodoh di The Big Apple Circus.

Penyesalan terbesar Bethenny adalah komen yang dia buat tentang mempunyai anak perempuan yang tidak kami lihat di kamera. Apabila wanita itu pergi melawat rakan artis mereka dan telah dihadiahkan beberapa karya seni, Bethenny berkata dia tidak memerlukan hadiah kerana dia 'mempunyai seorang anak perempuan.' Dia merasakan bahawa ia mungkin menyakitkan hati Tinsley, yang tidak. Bagi Luann, penyesalannya yang paling besar pada dasarnya adalah terlalu mementingkan diri sendiri dan tidak menyedari bahawa rakan-rakannya masih 'pembimbing sorak'nya.

Foto Pelakon RHONY Reunion Musim 11 serta Barbara Kavovit

Ia berakhir dengan roti bakar tanpa alkohol, diberikan oleh Luann. Wanita-wanita itu mendentingkan cermin mata mereka ketika Luann membacakan doa ketenangan—penghujung musim yang ironis tetapi sesuai. Jumpa anda tidak lama lagi, wanita!

Kredit Foto: Heidi Gutman/Bravo