Akhir musim bagi Suri Rumah Sebenar New York disiarkan malam tadi, dan saya harus mengatakan bahawa selepas musim yang penuh dengan drama, air mata, dan mabuk jatuh, ia agak antiklimaks. Tetapi saya juga akan mengatakan bahawa ia sebenarnya bagus untuk melihat semua wanita berakhir di tempat yang cukup baik dengan satu sama lain-untuk sebahagian besar. Begini cara semuanya turun:

Apabila kami menjemput dengan wanita, Sonja dan Dorinda telah bertemu di sebuah arca yang sejuk lokasi untuk menyediakan badan bikini mereka untuk rancangan selepas bercuti. Semasa mereka duduk, perbualan segera beralih kepada Tinsley. Kedua-dua wanita percaya bahawa dia mesti masih melihat Scott dan berbohong tentang status hubungan mereka. Sekarang, saya tidak pasti mengapa salah seorang akan benar-benar mengambil berat, tetapi mereka yakin Tinsley 'masih dalam campuran' dengan Scott berdasarkan fakta bahawa dia masih tinggal di suite penthousenya di sebuah hotel mewah di bandar. Mereka juga menyangka dia mencurigakan bahawa dia kelihatan memakai pakaian baharu yang berharga lebih $1,000 setiap kali mereka melihatnya. Mereka tidak dapat memahami mengapa dia tidak akan lebih terbuka tentang hubungannya.

Ya, saya tidak tahu-mungkin kerana Tinsley sudah biasa dengan cara wanita ini beroperasi dan tidak mahu mereka berbual-bual membincangkan perniagaan peribadinya semasa mereka membekukan lemak mereka? Siapa tahu? Cukuplah untuk mengatakan, Sonja dan Dorinda bertekad untuk menyelesaikannya. Lagipun, seperti yang dinyatakan oleh Sonja, anda hanya mendapat kira-kira dua tahun untuk b.s. perjalanan anda melalui NYC, dan masa Tinsley telah tamat.

Kemudian Sonja mendapat panggilan telefon yang cukup mengganggu Bethenny , yang melaporkan bahawa dia baru pulang dari perjalanan untuk melawat teman lelakinya, Paul. Semasa di sana, dia telah mendarat di ICU Boston. Seperti yang dijelaskan oleh Bethenny, dia telah melakukannya mengalami episod anafilaksis selepas makan miso sup dengan fish flakes. Seperti yang kita semua tahu, Bethenny mempunyai alahan yang mengerikan terhadap ikan. Selepas makan sup, dia mengalami gejala yang mengerikan, termasuk tangan bengkak dan tekak tertutup. Tidak lama kemudian, dia pengsan kesejukan, dan Paul menyelamatkan hari itu dengan membawanya ke bilik kecemasan. Rupa-rupanya, ia hanya dalam masa yang singkat. Doktor memberitahunya bahawa jika mereka membuang masa lagi untuk membawanya ke sana, dia mungkin tidak berjaya!

Semuanya kedengaran sangat menakutkan, dan kemudian, Bethenny menggambarkan 'merasakannya teman lelaki lewat, Dennis, menariknya ke arahnya,' tetapi dia berkata dia tidak akan pergi bersamanya. Dia berkata dia akhirnya mempunyai penutupan dan tahu bahawa Dennis menyayanginya. Walaupun dia akan sentiasa mencintainya dan memikirkannya, dia mempunyai lebih banyak kehidupan untuk hidup. Dia juga teringat Dennis selalu memberitahunya bahawa dia akan mencari seseorang yang benar-benar menghargainya. Ini adalah pelik, kerana bukankah dia mengatakan bahawa mereka telah bertunang sebelum kematiannya? Bukankah itu bermakna dia sudah pun menemui seseorang yang menghargainya? Hmm.



Tidak lama kemudian, tiba masanya untuk milik Luann pertunjukan kabaret Krismas yang sangat dinanti-nantikan (mengeluh) di Teater Gramercy. Percaya atau tidak, walaupun dengan banyak acara percutian yang terdapat di New York, persembahan itu telah habis dijual! Sonja, Dorinda, dan Tinsley semua muncul untuk melihat Luann sebelum dia pergi, tetapi hanya Barbara telah tinggal untuk persembahan. Ramona adalah mengadakan majlis hari jadi bersama mengejut untuk Sonja dan Dorinda. Walaupun Barbara telah merosakkan kejutan untuk Sonja, Dorinda masih tidak sedar, dan parti itu masih dalam kerja-kerja.

Wanita itu berdiri di sekitar lobi teater, menunggu untuk melihat Luann. Sambil menunggu, mereka melihat-lihat barang dagangan berpusat Luann yang dijual. Ia adalah sedikit tidak masuk akal, untuk sekurang-kurangnya. Barangan itu termasuk kalung penyata countess sendiri dan lilin ganjil ini yang kelihatan seperti lilin agama sekolah lama yang mungkin ada pada nenek anda. Tetapi bukannya memaparkan gambar Jesus atau The Virgin Mary, mereka mempunyai imej Luann memakai mahkota. Terlalu banyak yang perlu diperkatakan tentang perkara ini—jadi mari teruskan.

Ketika wanita-wanita itu berdiri di sekeliling, Dorinda tidak dapat mengelak daripada mengulas tentang fakta bahawa Tinsley memakai satu lagi pakaian yang hebat dan mencurigakan. Tinsley membiarkan komen itu berlalu, dan Barbara menukar topik untuk menyampaikan ucapan takziah atas kematian anjing kesayangan Tinsley, Bambi. Tetapi Dorinda hanya perlu mendapatkan satu lagi penggalian di Tinsey. Dia membangkitkan fakta bahawa Tinsley berniat untuk membekukan anjing itu supaya dia dapat dipelihara untuk upacara peringatan yang telah dirancangnya. Jelas sekali bahawa Dorinda bersikap cerewet, dan sikapnya tidak hilang pada Tinsley. Dia tidak faham mengapa Dorinda memperkecilkan kematian haiwan peliharaannya, dan dia memutuskan untuk bercakap dengannya tentang perkara itu pada masa akan datang.

Sebelum wanita itu mengambil cuti untuk pergi ke parti Ramona, mereka fikir mereka lebih baik sekurang-kurangnya memastikan Luann tahu mereka telah hadir, supaya dia tidak marah lagi kerana tiada sesiapa yang datang ke persembahannya (untuk kali ke-50). Tetapi Luann nampaknya tidak begitu mempedulikan kehadiran mereka. Dia sibuk merapu dan menyiapkan diri untuk persembahan itu, yang boleh difahami. Namun, rakan-rakannya dibiarkan berasa seperti 'peminat,' kerana dia kelihatan tidak mempunyai masa untuk berbual. Dia menghalau mereka untuk selesai menyiapkan rambut dan soleknya.

Wanita itu mengambil cuti, dan peminat sejati Luann nampaknya menikmati persembahan itu. Barbara nampaknya kurang kagum dengan bakat rakannya, walaupun. Apabila rakannya bertanya sama ada akan ada orang lain yang membuat persembahan dalam persembahan itu, Barbara berkata akan berlaku kerana Luann tidak dapat membawa persembahan itu sendiri kerana dia ‘tidak boleh menyanyi.’ Aduh—dan juga sangat benar! Luann bersusah payah menyanyikan lagu klasik Krismas dan 'Kelas Tidak Boleh Membeli Anda' di mana-mana. Semasa dia menyanyi, penonton ketawa dan bertepuk tangan bersamanya. Ia berjalan dengan baik, dan mereka semua tersipu-sipu apabila Luann meremehkan perkhidmatannya dalam pemulihan dan penangkapan yang sangat dipublikasikan di Palm Spring tahun lepas. Hambar? Mungkin, tetapi kejayaan semua sama.

Di pesta Ramona, semua orang berada dalam semangat yang baik. Selepas segelas atau dua keberanian cair, Tinsley memutuskan untuk berhadapan dengan Dorinda tentang sikapnya. Mereka duduk bersendirian di meja, dan Dorinda memberitahunya bahawa mereka semua merasakan dia mungkin masih bersama Scott dan bahawa dia menyokong gaya hidupnya yang mewah. Tinsley menafikannya, dan tidak lama kemudian Dorinda memanggil Sonja dan Ramona untuk membantunya menjelaskan mengapa mereka semua merasakan bahawa Scott masih dalam gambar itu.

Tinsley tidak percaya bahawa mereka semua menyerangnya dan bertanya bagaimana dia mampu untuk hidup seperti yang dia lakukan. Dia memberitahu mereka untuk keluar dari perniagaannya dan mengisytiharkan dengan tidak pasti bahawa dia dan Scott telah tamat, walaupun pada hakikatnya mereka masih berkomunikasi kadang-kadang. Ramona harus faham itu, memandangkan hubungannya yang rumit dengan bekasnya sendiri, tetapi saya menyimpang.

Kemudian pada minggu itu, tiba masanya untuk parti Bethenny's Smores and Whores...kerana setiap musim Suri Rumah perlu diakhiri dengan pesta, dan tiada apa yang dikatakan Krismas seperti sekumpulan wanita pertengahan umur yang menggiling penari telanjang lelaki. Tetapi masa yang baik telah diperolehi oleh semua, dan Tinsley dan Dorinda juga berbaik-baik—walaupun Dorinda masih ragu-ragu tentang hubungannya dengan Scott. Wanita-wanita mengakhiri tahun ini dengan penuh semangat. Walaupun episod itu tidak mempunyai beberapa drama yang kami jangkakan, kami berasa seolah-olah 2019 akan menjadi tahun yang hebat untuk wanita ini.

Perlu diingat, parti itu belum berakhir secara rasmi sehingga wanita duduk di sofa. Bahagian 1 khas perjumpaan semula RHONY akan berlangsung dalam masa dua minggu, dan akan ada banyak bunga api—nantikan!

Kredit Foto: Heidi Gutman/Bravo